niedziela, 20 października 2013

Ironia? Nie..., aronia!

Pozostając w temacie produktów sezonowych, chcę Wam przybliżyć niedoceniany u nas owoc. Trudno go znaleźć w sklepach lub na straganach, zapewne ze względu na cierpki smak, nielubiany przez konsumentów. Może jednak uda mi się kogoś przekonać, że aronia, bo o niej mowa, mimo tej wady jest bardzo wartościowym owocem.





Jej pełna nazwa to aronia czarnoowocowa, spokrewniona (i nawet podobna) jest z jarzębiną, przywędrowała do nas z Ameryki Północnej. Można ją spotkać w przydomowych ogródkach lub na plantacjach, gdzie jest sadzona do celów przemysłowych. Stosowana jest jako dodatek barwiący i witaminowy do żywności. Ze względu na jej właściwości, warto się nią zainteresować w gospodarstwie domowym. A cóż takiego wyróżnia ją na tle innych owoców? Jest to ponadprzeciętna zawartość pożądanych składników tj. antocjany, garbniki, witaminy czy minerały. Pora więc na ich krótką charakterystykę.

Antocjany - pod tą dziwną nazwą kryją się substancje, które nadają owocom ciemnoczerwony kolor (występują też w innych roślinach np. winogronach, czerwonej kapuście, jabłkach), a poza tym działają przeciwutleniająco, czyli neutralizują wolne rodniki (przyczyniające się do powstawania wielu chorób oraz przyspieszające procesy starzenia organizmu).

Garbniki - to one odpowiedzialne są za cierpki smak aronii, posiadają również działanie przeciwutleniające oraz ściągające naczynia krwionośne.

Witaminy - dobrze wszystkim znane i niezbędne dla organizmu występujące w aronii to witamina C, B2, B6, E, PP.

Składniki mineralne - wśród nich największą ilość stanowi wapń, a poza tym pierwiastki śladowe, rzadkie w innych roślinach - molibden, mangan, miedź, bor, jod, kobalt.

Poza tym w owocach znajduje się sporo cukrów prostych, kwasy organiczne, pektyny, błonnik pokarmowy.

Całokształt dobroczynnych substancji wpływa korzystnie na zdrowie przez:

  • zwalczanie wolnych rodników,
  • spowalnianie procesów starzenia,
  • obniżanie ciśnienia tętniczego,
  • wzmacnianie naczyń krwionośnych,
  • przeciwdziałanie miażdżycy,
  • obniżanie poziomu cholesterolu,
  • poprawę wzroku,
  • działanie ochronne przed promieniowaniem UV
  • działanie przeciwnowotworowe.


Jak widać lista jest imponująca, a aronia nie taka straszna jak o niej mówią. Owoce w pełni dojrzałości, rosnące w słonecznym miejscu są naprawdę smaczne. W postaci surowej są jednak rzadko spożywane, można z nich zrobić galaretki, dżemy, soki, nalewki itp. W połączeniu z cukrem (UWAGA na ilość!) lub innymi owocami można je wspaniale przemycić.

Ciekawostka:
We Francji zaobserwowano niższą śmiertelność z powodu chorób serca, niż w innych krajach Europy. Co ciekawe dieta jest bogata w tłuszcze nasycone, czerwone mięso oraz prowadzą niezdrowy tryb życia. Zjawisko wytłumaczono spożywaniem czerwonego wina (bogatego właśnie w antocjany) do posiłków i nazwano paradoksem francuskim. W Polsce możemy w tym celu wypijać w umiarkowanych ilościach wino lub nalewkę z aronii (np. kieliszek do kolacji).

3 komentarze:

  1. dla osób z wysokim ciśnieniem najlepszy sok z aronii
    Fajna strona i przystepnie podane informacje

    OdpowiedzUsuń
  2. Wooow ! wiedziałam, że aronia jest bardzo zdrowa, ale nie miałam świadomości, że aż tak! Bardzo dziękuję za wspaniały wpis! pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  3. Pakume raviks mõeldud ravimid erinevate terviseprobleemide kasutades ravim, mis on juba varustatud tera saab ravida haigust täielikult.

    Obat Epilepsi

    Obat Jantung Bocor Anak

    Obat Lipoma

    Obat Gerd

    OdpowiedzUsuń